• Blue Lemonade Juice •
Kesetiaan
Posted on Tuesday 9 September 2014| ↱ 2 Insan tulis komen


Kali ni aku nak kongsi erti "setia" yang aku sendiri reka reka. Kah. Okaylah macam ni. Pembentukkan "setia" terdiri daripada tiga [3] disiplin.

  • Kesetiaan melalui Hati.
  • Kesetiaan melalui Kata kata.
  • Kesetiaan melalui Perbuatan.

"Kesetiaan" akan lengkap jika ketiga-tiga elemen ini ada dalam setiap individu yang ingin mendedikasikan hatinya cuma kepada seseorang yang sangat bermakna baginya. Masalahnya kan, tak semua dari kita ada ketiga-tiga elemen ini. Jadi peratusan kesetiaan yang kita beri berbeza bagi setiap orang.

Apa yang aku lihat dari kebanyakkan dari kita, kita gagal pada elemen yang ketiga. "Kesetiaan Melalui Perbuatan". Hati kita yakin setia pada yang satu, bibir jugak dah ungkapkan apa yang hati katakan. Akan tetapi, kebanyakkannya perbuatan agak terpesong dari landasan kesetiaan.

Jujur aku sendiri pon agak terpesong takala aku membalas chat dari mana-mana perempuan terutama "budak-budak" dengan ending "Hahahaaa" yang agak keterlaluan yang mana si dia sudah melarang. Tapi just takat tu. Tak kan aku melebih. Yeke? Hahahaa.

Ya, kesetiaan melalui perbuatan ni adalah masalah utama dalam pembuktian kesetiaan kita. Setia pada yang lain akan tetapi masih berbual mesra ngan yang lain. Setia pada yang lain akan tetapi lebih mengambil berat pada yang lain. Setia pada yang lain akan tetapi berdamping, date, kuar jenjalan ngan yang lain.

Apa yang kita inginkan.? Hepi ngan si dia dengan terus mengamalkan konsep "setia" yang sebenar atau lebih relakan merisikokan hubungan yang sedia ada.? Ada baik setting diri untuk melengkapi ketiga-tiga elemen ini demi isteri atau suami mahupun bakal peneman hidup kita kerana sikit pun tak rugi sebab si dia la yang akan terus menjadi peneman hidup kita, mengapa merisikokan apa yang ada kan.?

Aku pon akan terus pegang ketiga-tiga ni. Kalau korang perasan. Prinsip ni macam prinsiip keimanan pulak kan.? HAhahaa. Apa salah jadikan kesetiaan tu seperti iman. :P

Bai~




2 Comments:

Blogger Unknown said...

Menarik juga setia pun guna prinsip seperti iman kan? Mudah untuk klasifi di tahap mana kesetiaan kita tu..
dan mungkin seperti Iman juga dimana Allah akan datangkan kita pelbagai ujian untuk menguji kesetiaan kita

September 21, 2014 4:55 pm  
Blogger iAmCekbolat said...

setiaaaaa pada negara acane

October 10, 2014 4:22 pm  

Post a Comment


« Newer Posts | Older Post »
Superlemon
Lemon's Intro
Lemon's Stuff
Lemon's Entry
Lemon's Geng


Lemoneaters
↪Dashboard
If you wanna follow my Lemon Garden, click jew tau "Join this site" tuh


Lemontag
Haluu~ tinggalkan your hati here kay n poke lew tomey ♥ beat kat bawah tu... hee

Lemon Force
Untuk ke senarai bloglist Lemon Garden dan Entry Lemon yang lama
| shar90's list |

Archives