• Blue Lemonade Juice •
Level 156. The Lost Tribe
Posted on Wednesday, 12 December 2012| ↱ 32 Insan tulis komen

Assalamualaikum

Tajuk entry kali ni punye laa canggih, omputeh gitu tapi isi melayu je. Sape suke sejarah..? Kebanyakkan pembelajaran sejarah ni membosankan, shar90 pon rase macam tu. Tapi shar90 tertarik dengan sejarah-sejarah kuno yang baru nak membentuk ketamadunan. Tapi bukan pra-sejarah yang hari-hari hempuk batu tu, dengar pon dah penat, ape lagi dorang yang menghempuk.

Pernah tak terpikir dari mane asalnye Melayu..? Orang cakap dari nusantara laa. Tapi macam mane kat nusantara ni boleh berpenghuni..? Tempat yang jauh ke selatan dunia, sesetengah orang cakap sebagai penghujung dunia. Ape ketamadunan kite orang melayu..? Kite ade tulisan sendiri ke..? macam Harigana, Katakana dan Kanji di Jepun atau tulisan Hangul di Korea.

Klu nak tau, kite orang Melayu ade 5 jenis tulisan. Terkejut tak..? Klu tak terkejut tu, buat-buat la terkejut penat je shar90 buat suspen... huh. Pallava, Kawi, Rencong, Jawi dan Rumi, tulah tulisan kite. Kebanyakkan dari kite cume tau Jawi dan Rumi saje kan, tu pon nak tulis Jawi pon tak reti.



Tulisan Pallava



Tulisan Kawi


Tengok tulisan Pallava n Kawi pon dah tau yang tulisan melayu kuno ni ade pengaruh dari India. Tulisan ni di bawa ke nusantara oleh pedagang-pedagang dari india zaman duluuuuuuuuuuuu. Tulisan Jawi plak wajib la dibawa pedagang arab plak kan. Sampai sekarang pon jawi masih lagi orang tau. Kurang-kurang pon boleh bace walaupon tak reti tulis. Macam tulisan sebelom ni, jawi pon ade pengubahan untuk sesuaikan dengan tekak melayu.


Kesemua tulisan nih bukan rekaan orang melayu termasuk alphabet inggeris yang kite gune sampai hari ni. Shar90 buat entry pon pkai alphabet omputeh. Tapi ade satu lagi tulisan yang boleh dikatekan hak orang nusantara, Tulisan Rencong. Tulisan yang direka oleh penduduk pribumi atau adaptasi dari tulisan lain.


Gaya tulisan rencong boleh dikatekan mempunyai persamaan dengan tulisan phoenicia. Orang phoenicia asal dari teluk parsi yang pakar dalam perlautan. Pengkaji barat mengelar orang melayu sebagai phoenicia timur sebab orang melayu pon mahir dalam ilmu perlautan zaman dahulu kala. Adakah 2 benua ni bertembung di zaman kuno dlu..?



Sekurang-kurangnye kite tau yang orang melayu pon ade tulisan sendri, bukti yang melayu pon  pernah nak wujudkan ketamadunan dunia melayu. Igat orang luar je ade tulisan sendri..? Alamak ai,,, puk kang. Cukup la tu ye, nanti cramp plak otak klu buat entry panjang-panjang. 

Done_Lvl. 156




32 Comments:

Anonymous Anonymous said...

rindu awak <3
tapikan dia ni kan sejarah sejarah sejarah. tak abis abis. hehehe
sejarah kite tautau :P hhehehe


_____DF aka Nurul afiqah..uitm___

December 12, 2012 11:43 am  
Blogger nik ros said...

sis suka sejarah..hehe

December 12, 2012 2:13 pm  
Blogger Razfira said...

banyaknye jenis tulisan. huhu i prefer what we use now :P

December 12, 2012 2:14 pm  
Blogger syiela said...

tetap suka tulisan jawi.. nmpak sgt menarik

December 12, 2012 3:26 pm  
Blogger ★ aIsyaH ★ said...

wah..byk btol tulisan org melayu..nseb baik xguna hgga ke hari ini..xphm..pelik2 sggh..hew2..

tulisan kawi tu mcm lawa je..xD

December 12, 2012 5:25 pm  
Blogger dya bunga said...

dya baru tahu..xsangka

December 12, 2012 5:47 pm  
Blogger shasha yacob said...

wah dah boleh jadik cikgu sejarah dah nih.

December 12, 2012 8:09 pm  
Blogger cik mun said...

sy pon suke sejarah..tp itu dulu..hehe

December 12, 2012 11:14 pm  
Blogger -meeSUPERGIRL- said...

neh mesti suka sejarah .. haha . haa mee mmg cikgu bahasa kawi . meh la nak belajar

December 13, 2012 2:02 am  
Blogger nuyui a.k.a miss YUI said...

tulisan jawi plg besh..hihi..ada kena mgena tak? =)

December 13, 2012 10:51 am  
Blogger aku HaniAsyira said...

adoi, semalam igt dah komen. tp belum lagi.. rasa-rasanya kita aa belajar sejarah ni dulu kan

December 13, 2012 1:04 pm  
Blogger Miss Lexus said...

waaa... bagusnye entry cmni... kalo x, sampai tua pun x tahu melayu ada tulisan mcm2... hahah, daebak ah..

December 13, 2012 5:10 pm  
Anonymous Anonymous said...

baguz laaa

December 13, 2012 10:12 pm  
Blogger Arina Shamsul said...

oo..kalau jawi ngan rumi tu dah sedia maklum..3 lagi tu baru la ni tahu..ngeee..

nice sharing :) tengkiu

December 14, 2012 2:46 am  
Blogger Kesuma Angsana said...

tq share ye this ye dik

December 14, 2012 11:02 am  
Blogger Sarah Mohd Saleh said...

blaja sejarah pepagi yang mulia ini.hiihi.idup melayu! ;D

December 14, 2012 11:21 am  
Blogger kitatauke said...

sumber dari mane ye??menarik untuk dikorek lagi...

December 14, 2012 8:26 pm  
Blogger chemay said...

teringin nak belajar pasal tulisan2 ni.
macam menarik.
>.<

December 15, 2012 6:25 am  
Blogger Cik Yaya said...

sampai huruf jawi tu je pham cerite..yg part bwh tu otak da krem dahhh..haha ;p

-nasib baik masih tahu tulisan jawi..-

December 15, 2012 5:25 pm  
Blogger Orkid Edyliyne said...

wah... panjang nie pasal sejarah... huhu OE lansung tak minat sejarah... cube jugak bace, tapi macam makin pening... hehe.. ^^

December 15, 2012 5:41 pm  
Blogger نورعيم said...

ok saya TAK SUKA sejarah. kihkih.

December 15, 2012 5:59 pm  
Blogger teha said...

tak berapa nk mnt laa sej.. hihihi :)

December 15, 2012 10:02 pm  
Blogger dear yayah said...

tulisan ni dh leh wat secret code utk national treasure hunt.. fuuyoo, cm best.. aha

December 16, 2012 6:41 am  
Blogger Hanamiko Sakura said...

sejah bab jepun saya suka..

December 16, 2012 2:33 pm  
Blogger CekbOlat-bOlat said...

jawi tahu la . lain lain tak pernah nampak hoho tengs weii !

December 16, 2012 11:12 pm  
Blogger Atieqah Arr said...

saye tahu tulis hangul. hee~

December 17, 2012 8:16 am  
Blogger Nurulee said...

ooooo. baru tahu. hehe.

December 17, 2012 1:01 pm  
Blogger Ema Blog said...

thansk sharing di sini..

December 18, 2012 5:37 pm  
Blogger Nadratul Syazwana said...

Rajinnya awak kaji Shar~ :)

December 20, 2012 3:30 am  
Blogger ::CIK LYNN:: said...

waaa...menariknya...cik lynn ska sgt2 dgn sejarah! msti xcaya kn...

sebotan tulisan rencong dkt2 je dgn sebotan utk katakana...

December 22, 2012 5:34 am  
Blogger Cik Kay Jue said...

wow shar90! nice entry n nice sharing... ckj tak sangka yang org melayu pun ada tulisan sendiri.. bukan 1 jenis tapi 5... wow.. thanks.. :)

December 26, 2012 5:58 pm  
Blogger mohamadyusoff matdaud said...

Tulisan Rencong ni sy dh belajar, senang je nak tulis, tak susah pun. Sapa kata tulisan Rencong ni susah? org yg malas dan bodoh je cakap mcm tu. Ketika kecil dahulu kita boleh ingat dua tulisan iaitu tulisan Jawi dgn Rumi. Jadi, takkan tulisan Rencong kite xleh kot?. Kalau kita ingat satu persatu huruf dia, pasti kita boleh gune tulisan Rencong ni mcm tulisan lain jugak. Saya syorkan, tulisan Rencong ni Patut ahli2 bahasa kite gune balik tulisan ni sbb ia melambangkan jatidiri bangse Melayu. Barulah org2 luar pandang hebat dekat bangse kite.

September 26, 2016 7:36 pm  

Post a Comment


« Newer Posts | Older Post »
Superlemon
Lemon's Intro
Lemon's Stuff
Lemon's Entry
Lemon's Geng


Lemoneaters
↪Dashboard
If you wanna follow my Lemon Garden, click jew tau "Join this site" tuh


Lemontag
Haluu~ tinggalkan your hati here kay n poke lew tomey ♥ beat kat bawah tu... hee

Lemon Force
Untuk ke senarai bloglist Lemon Garden dan Entry Lemon yang lama
| shar90's list |

Archives